• foto-ptaki.pl
  • foto-ptaki.pl
  • foto-ptaki.pl
 

Sonda

Jaki parametr zestawu do fotografowania ptaków ma najważniejsze znaczenie? (1)


 

Jaki parametr zestawu do fotografowania ptaków ma najważniejsze znaczenie? (2)


 

Jaki parametr zestawu do fotografowania ptaków ma najmniejsze znaczenie? (1)


 

Jaki parametr zestawu do fotografowania ptaków ma najmniejsze znaczenie? (2)


 

Trznadel Email
Autor: Tomasz Kłosowski   
zdjęcia recenzuje Tomasz Kłosowski Walory modela. Pospolity przedstawiciel ptaków wróblowych.
Trznadel
Trznadel - Emberiza citrinella © Grzegorz i Tomasz Kłosowscy
Korpus Canon EOS 1D Mark II, obiektyw Canon EF 500mm f/4L IS USM, 1/1250s, f/7.1, -1/3EV, ISO 500
Obecny przez cały rok. Żyje w widnym środowisku, na skraju terenów zadrzewionych i otwartych. Przebywa w pobliżu człowieka, nie jest zbyt płochliwy, nie lęka się maszyn, samochodów itp. Zimą i na przedwiośniu bywa na wiejskich podwórkach, z chęcią korzysta z dokarmiania, choćby ziarnem owsa. Żeruje i gniazduje na ziemi lub tuż przy ziemi, przez co siada nisko, często na wysokości naszych oczu. Chętnie siada na niezbyt wysoko położonych, łatwo dostępnych dla teleobiektywu wyniosłościach, np. kołkach ogrodzeń. Tutaj też wytrwale śpiewa. Jest w miarę powolny w ruchach. Należy do najbarwniejszych drobnych ptaków, a jego upierzenie odznacza się oryginalnym rozmieszczeniem barw i rysunkiem. Dotyczy to obu płci, które odznaczają się różnym upierzeniem. Jest ono u obu płci jasne, co znacznie ułatwia fotografowanie pod światło, a także wyraziste oddanie oczu, co jest bardzo ważne dla uzyskania dobrego zdjęcia ptasiej fizjonomii.

Gdzie i kiedy. Najlepiej fotografować trznadle na wszelkich przydrożach, zwłaszcza przy granicy lasu i pól. Zimą – na podwórkach, zwłaszcza tam, gdzie są jeszcze konie, a także w pobliżu paśników dla zwierzyny.
Trznadel i wróbel
Trznadel i wróbel - Emberiza citrinella et Passer domesticus © Grzegorz i Tomasz Kłosowscy
Korpus Canon EOS 20D, obiektyw Canon EF 300mm f/2.8L IS USM, 1/80s, f/8.0, 1/3EV, ISO 400
Najlepszym okresem do spotkań z trznadlem jest przedwiośnie i wiosna, bo wtedy samiec śpiewa na odsłoniętych, niewysoko położonych miejscach, często na kołkach ogrodzeń pól i pastwisk. Trznadle mają po dwa, a nawet trzy lęgi w roku, przez co pora ich gniazdowania jest rozciągnięta do lata. W czasie opieki nad gniazdem ptaki też często przysiadają na kołkach, głazach, krzaczkach, a nawet dachach niewysokich budynków. Zimą mieszkający na wsi fotograf może urządzić karmnik na podwórku. Dobrze, by miał on postać platformy, umieszczonej dość wysoko nad ziemią dla zabezpieczenia ptaków przed atakiem kotów. Można wykorzystać wkopany w ziemię metalowy zbiornik o gładkich ścianach, czy dwie metalowe beczki, ustawione stabilnie jedna na drugiej, a na wierzchu zaaranżować placyk, imitujący np. brzeg pola i tam wysypywać ziarno zbóż, które przywabi być może też inne gatunki łuszczaków. W pobliżu trzeba ustawić rodzaj ambony obserwacyjnej z ukryciem na wysokości karmnika, używając np. starych mebli. Karmnik można też usytuować w pobliżu okna na piętrze i zeń fotografować.

© Grzegorz i Tomasz Kłosowscy
Trznadel
Trznadel - Emberiza citrinella
Korpus Canon EOS 1D Mark II, obiektyw Canon EF 500mm f/4L IS USM + telekonwerter EF 1.4x II, 1/2500s, f/5.6, -1/3EV, ISO 500
© Grzegorz i Tomasz Kłosowscy
Trznadel
Trznadel - Emberiza citrinella
Korpus Canon EOS 20D, obiektyw Canon EF 300mm f/2.8L IS USM + telekonwerter EF 2x II, 1/3200s, f/5.6, -1/3EV, ISO 400





























Podchód. A jeszcze lepiej – podjazd, bo trznadel to ptak, do którego szczególnie dobrze jest celować z samochodu.
Trznadel
Trznadel - Emberiza citrinella © Grzegorz i Tomasz Kłosowscy
Korpus Canon EOS 1D Mark II, obiektyw Canon EF 500mm f/4L IS USM + telekonwerter EF 1.4x II, 1/1250s, f/5.6, 2/3EV, ISO 400
Przede wszystkim dlatego, że okupuje on polne drogi i stojące przy nich słupki, leżące głazy, wyniosłe chwasty. Podpórka na szybie w postaci woreczka z zaszytym w nim grochem pozwoli dobrze ustabilizować obiektyw. Podczas pierwszych podjazdów lepiej nie fotografować, ale przyzwyczaić ptaki do pojazdu i dyskretnej obserwacji. Ponieważ trznadle zajmują dość wyraźne i zarazem niewielkie rewiry, wracając w to samo miejsce mamy dużą szansę na spotkanie z jego skrzydlatym gospodarzem. Z czasem poznamy wyniosłości, na których trznadel siada najchętniej. Warto przy którymś z nich rozłożyć namiot – czatownię, o ile tylko można, na wiele dni. Zarówno z czatowni, jak i z samochodu można fotografować trznadla z odległości 4-5 m.

Warunki. Najlepiej modeluje postać tego ptaka i kolorystykę jego upierzenia poranne światło, docierające przez chmury. Zbyt kontrastowe nie jest pożądane, zwłaszcza, że popiersie barwnego samca wychodzi wtedy wypalone. Nawet przy fotografowaniu na slajdach efekt ten bywa rażący. Popołudniowe, przesadnie ciepłe światło z kolei zamienia żółcień trznadla w barwę pomarańczową lub zgoła brunatną do tego stopnia, że wychodzi on na zdjęciu jako przedstawiciel jakiegoś innego, nieznanego gatunku.

Trznadel
Trznadel - Emberiza citrinella © Grzegorz i Tomasz Kłosowscy
Korpus Canon EOS 20D, obiektyw Canon EF 500mm f/4L IS USM + telekonwerter EF 1.4x II, 1/1250s, f/6.3, 1/3EV, ISO 400
Sprzęt. Każda lustrzanka z teleobiektywem 300 mm wystarcza do uzyskania dobrego wizerunku ptaka, a użycie konwerterów czy jeszcze dłuższej optyki nawet portretów. Do fotografowania startu ptaka potrzebny jest korpus aparatu z wielokrotnym trybem wyzwalania.

Parametry. Nawet przy statycznych scenach nie ma potrzeby powiększania głębi ostrości przez intensywne przysłanianie obiektywu, tym bardziej, że uwydatniające się wtedy (a i tak nieostre!) detale tła mogą popsuć harmonię obrazu, konkurując z subtelnym i godnym wyeksponowania barwnym rysunkiem piór naszego bohatera. Warto też przy statycznych scenach – taką jest np. scena śpiewu – zrezygnować z szybkich migawek na rzecz możliwie niskiej czułości, nie wyższej, niż 200-320 ISO. Takie czułości, lub niższe, pozwolą oddać subtelności kolorystyki tego ptaka. W przypadku tego gatunku to rzecz szczególnej wagi!
Trznadel
Trznadel - Emberiza citrinella © Grzegorz i Tomasz Kłosowscy
Korpus Canon EOS 20D, obiektyw Canon EF 300mm f/2.8L IS USM + telekonwerter EF 2x II, 1/3200s, f/6.3, -1/3EV, ISO 400
W takich scenach i przy dużym zbliżeniu stosujemy tryb jednorazowego wyzwalania (Canon/Nikon = One Shot/S). Przy fotografowaniu trznadli w stołówce czy żerujących na polu – zdecydowanie tryb AI Servo/C.

Sytuacje, które pozwolą uzyskać ciekawe zdjęcia trznadla:
  • Śpiew.
  • Start - tu przydatny wieloklatkowy tryb pracy aparatu. Trzeba też wyczuć moment, gdy ptak sposobi się do startu; na ogół przedtem intensywniej kręci głową.
  • Kąpiel. Najczęściej odbywa się w kałużach na drogach. Najciekawsze zdjęcia uzyskamy, gdy zrywa się z kałuży. Uwagi – jak wyżej.

Miałem już przed obiektywem wiele ptasich rzadkości, ale na pospolitego trznadla wciąż kieruję go tak samo chętnie, bo to urodziwa istota. Polecam!
 
 
2007-2017 © Paweł Wietecha, nota prawna
 jesteśmy też na facebooku ostatnia aktualizacja: 05.04.2015, 18:29co nowego?
1x1px_trns.gif