• foto-ptaki.pl
  • foto-ptaki.pl
  • foto-ptaki.pl
foto-ptaki.pl arrow Konkursy arrow Konkurs Fotografujemy ptaki - edycja XI (X 2009)
 
Konkurs Fotografujemy ptaki - edycja XI (X 2009) Email

Zdjęcia recenzuje Tomasz Kłosowski
zdjęcia recenzuje Tomasz Kłosowski
Primabalerina
"Primabalerina". Czapla biała - Egretta alba.
© Marcin Nawrocki


Korpus Canon EOS 50D, obiektyw Canon EF 500mm f/4L IS USM plus telekonwerter EF 1.4x II, 1/4000s, f/5.6, ISO 400
W pierwszym zdjęciu Marcina dźwięczy nuta przewrotności. Na zdjęciu jest bowiem czapla biała, ale... kompletnie czarna! No, ale przecież doskonale widzimy, dlaczego ta "primabalerina", jak ją nie bez racji autor nazwał, wygląda tak a nie inaczej. To przecież klasyczne zdjęcie kontrowe pokazujące sylwetkę modela na jasnym rozjarzonym tle. Mimo to wprawne oko rozpozna, że to właśnie ta czapla, bo została uchwycona tak, że oddaje jej całą subtelność, lekkość jakiej spodziewamy się po baletnicy i stąd zapewne tytuł zdjęcia. Raczej powiedzmy - bardzo nastrojowego obrazu, w którym fotografia przyrodnicza wyraźnie przechyla się ku malarstwu czy wręcz grafice. Kompozycja bez zarzutu. Start ptaka z mocnego punku w jednej trzeciej długości kadru, pozostawienie mu dużej przestrzeni przed dziobem i pasemko ptaków scalają kompozycyjnie obraz. Widoczne w głębi sylwetki dzięki nieostrości nie robią konkurencji głównemu motywowi, a on - choć czarny, jest jasny co do treści. W sumie smakowity obrazek i chlubny przykład umiejętnego korzystania z wizualnych darów natury - mglistej, świetlistej aury i obecności ptaków.



Potyczka
"Potyczka". Bieliki - Haliaeetus albicilla.
© Marcin Nawrocki


Korpus Canon EOS 50D, obiektyw Canon EF 500mm f/4L IS USM, 1/2000s, f/5.0, ISO 200
To ostatnie możemy też powiedzieć o zdjęciu bielików, przy czym tu autor chyba musiał najpierw dać dar swoim bohaterom - czyli zanęcić je mięsem, aby w ogóle bohaterami zdjęcia się stali. Zdjęć bielików mamy w ostatnich latach niebywały wysyp, ptaki te stają się już chyba do przesady obowiązkowym tematem, a autor zdjęcia uważa je - nie on jedyny - za swój znak rozpoznawczy. Ale zaraz dodaje, że ucieka z tej szufladki w stronę innych ptaków. Zapewne słusznie, trzeba jednak przyznać, że ten temat ma wzięcie. Zdjęcie jest technicznie i kompozycyjnie bez zarzutu a przy tym efektowne i dynamiczne. Ważny szczegół: aparat patrzył na tę scenę niemal z poziomu ziemi dzięki czemu tłem zdjęcia nie jest wyłącznie śnieg, ale też odległa i tym samym malowniczo zamglona ściana lasu.



Nalot
"Nalot". Czapla siwa - Ardea cinerea.
© Marcin Nawrocki


Korpus Canon EOS 50D, obiektyw Canon EF 500mm f/4L IS USM plus telekonwerter EF 1.4x II, 1/640s, f/5.6, ISO 500
Przy tytułowaniu zdjęć częściej liczą się dla nas skojarzenia, niż faktyczna treść obrazu. Z pewnością gwałtowny start batalionów nie jest żadnym nalotem na czaple lub na kogokolwiek, ale takiego możemy doznać wrażenia. Często wśród setek naświetlonych klatek - dynamicznych i pełnych klimatu - szukamy tej jednej, która budzi jakieś dające się zręcznie wyrazić słowami skojarzenia i wtedy dopiero zdjęcie uważamy za dobre, a zwłaszcza godne pokazania. Tak było chyba w tym wypadku, a zatem obrazek ten może być dobrą ilustracją subtelnej zależności między obrazem fotograficznym a wspomagającym go słowem.



To samo można powiedzieć o obrazie następnym i jego zatytułowaniu.
Narcyz
"Narcyz". Łęczak - Tringa glareola.
© Marcin Nawrocki


Korpus Canon EOS 50D, obiektyw Canon EF 500mm f/4L IS USM plus telekonwerter EF 1.4x II, 1/200s, f/6.3, ISO 200
Na pierwszy rzut oka trudno o większego "narcyza" niż ten, niby to wpatrzony we własne odbicie, łęczak, choć tak naprawdę nie ono go zachwyca, a co najwyżej dorodniejsze okazy różnych bezkręgowców, które ma złowić. Samo zdjęcie, jak i pozostałe, w formie i treści bez zarzutu. Jasna smuga fal wokół nóg ptaka, ściągnięta przez teleobiektyw dodatkowo wzmacnia ład kompozycyjny obrazu, niejako zszywa górę z dołem. Światło nisko stojącego słońca barwi postać ptaka na żółto, odbierając jej naturalny szary kolor, przez co to zdjęcie robi mały kroczek od ornitologicznej rejestracji do malarstwa. I dobrze...




W zdjęciu żołn pod tytułem "II śniadanie" na pierwsze miejsce
II śniadanie
"II śniadanie". Żołny - Merops apiaster.
© Marcin Nawrocki


Korpus Canon EOS 50D, obiektyw Canon EF 500mm f/4L IS USM, 1/320s, f/10, ISO 200
obok urody samych ptaków wybija się rytm. Obie żołny siedzą nie tylko głowa w głowę ale i "osa w osę". Mamy tu więc poniekąd rytm zarówno formy jak i treści. Przy statycznych ujęciach to jedna z najważniejszych szans na uzyskanie obrazka, który ujmuje harmonią i będzie przykuwał uwagę - a ten takim jest. Rozumiem, że nadanie śniadaniu numeru drugiego jest próbą nawiązania do "podwójności" zdjęcia, bo tak na prawdę u ptaków nie ma podziału doby na posiłki, jest ciągłe jedzenie, a wiosną nawet ciągłe karmienia.

Autor tych zdjęć, trzeba przyznać, zapewnił nam niezły posiłek dla oka i wybrał starannie ze swych zbiorów zdjęcia dobre warsztatowo i jasne w treści. Stąd prawie same pochwały.

Fotografujemy ptaki
Nagrodą w tej edycji konkursu była książka Grzegorza i Tomasza Kłosowskich "Fotografujemy ptaki" z dedykacją autorów.










Marcin Nawrocki
e-mail: Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
www: www.fotolens.pl

Marcin Nawrocki
fot. z archiwum autora.
Fotografuję od 10lat na początku były to krajobrazy, rośliny, owady ale od kilku lat zajmuję się głównie fotografią zwierząt. W tej fotografii szczególne miejsce mają ptaki, które urzekają swoją gracją i tym że potrafią bez większego wysiłku wzbić się w niebo i po prostu poszybować. Największy sentyment w mojej galerii mam do zdjęć bielika, który w pewnym okresie stał się moim znakiem rozpoznawczym, staram się wyrwać z tej szufladki fotografując inne gatunki ptaków. Coraz więcej czasu spędzam w czatowniach czekając na ten jeden magiczny moment, pomiędzy nocą a dniem o świcie. Wiele już takich momentów udało się złapać ale czekam wciąż na te kolejne. Fotografia przyrodnicza stała się dla mnie swojego rodzaju "chorobą", która się pogłębia z każdym naciśnięciem spustu migawki. Więcej informacji o mnie i moje zdjęcia można znaleźć na mojej stronie internetowej www.fotolens.pl.

 

Konkursy:
Informacje o konkursach

Fotografujemy ptaki:
Regulamin konkursu

Laureaci:

- edycja XVIII (XII 2011) - Karolina Myroniuk
Karolina Myroniuk
- edycja XVII (X 2011) - Jacek Drozda
drozda_jacek_211_bw_30
- edycja XVI (IV 2011) - Miłosz Kowalewski
Miłosz Kowalewski
- edycja XV (XII 2010) - Tomasz Skorupka
- edycja XIV (X 2010) - Marcin Łukawski
- edycja XIII (II 2010) - Mariusz Pomaski
- edycja XII (XII 2009) - Krzysztof Stępień
- edycja XI (X 2009) - Marcin Nawrocki
- edycja X (VI 2009) - Mariusz Pawelec
- edycja IX (IV 2009) - Grzegorz Sawko
- edycja VIII (II 2009) - Leszek Lubicki
- edycja VII (XII 2008) - Michał Piekarski
- edycja VI (X 2008) - Piotr Mączyński
- edycja V (VIII 2008) - Bogusław Kotlarz
- edycja IV (VI 2008) - Mariusz Pawelec
- edycja III (III 2008) - Maciej Rębiś
- edycja II (II 2008) - Waldemar Krasowski
- edycja I (XII 2007) - Paweł Wacławik



Jak fotografować...
Regulamin konkursu

Laureaci:
- edycja XII (XII 2011) - Hubert Gajda
- edycja XI (IV 2011) - Zbigniew Maćko
- edycja X (XII 2010) - Zbigniew Maćko
- edycja VIII (VI 2010) - Zbigniew Maćko
- edycja VII (IX 2009) - Zbigniew Maćko
Jak fotografować wilgi

- edycja IX (X 2010) - Maciej Szymański
Jak fotografować jerzyki

- edycja VI (VI 2009) - Grzegorz Sawko
Jak fotografować dudki

- edycja V (IV 2009) - Piotr Dombrowski
- edycja IV (II 2009) - Zbigniew Maćko
- edycja III (XII 2008) - Bogusław Kotlarz
- edycja II (VIII 2008) - Waldemar Krasowski
- edycja I (VI 2008) - Kazimierz Pańszczyk



Fotorewiry

Laureaci:
- edycja II (XII 2011) - Karolina Myroniuk
- edycja I (XII 2010) - Ryszard Jasiński



Nagrody dla aktywnych użytkowników:
Album Wojciecha Misiukiewicza "Czapla. Siwa eminencja." - Tomasz Rusinek.
Książka Tadeusza Kłosowskiego "Co w dziczy kwiczy" - Edyta Kotik.
Książka Jana Walencika "Smak białowieskiego miodu" - Michał Kasprowicz.
Przewodnik "Ptasie ostoje": Aleksander Wiluś, Norbert Siegmund, Arkadiusz Makowski.
Książka Grzegorza i Tomasza Kłosowskich "Fotografujemy ptaki" - Jacek Adamczak, Andrzej Pietruszczak, Przemek Skwiercz, Karol Woźniakowski.
Album Grzegorza i Tomasza Kłosowskich "Biebrza. Sześć pór roku" - Olgierd Nowakowski, Piotr Dziełakowski, Katarzyna Gubrynowicz.
Album fotograficzny "Nasze Ptaki" wyd. Zagroda) - Robert Cichocki, Jolanta Lipska, Andrzej Cyganowski, Piotr Dombrowski, Krystian Jainta.
Poziomica fotograficzna Hama - Leszek Lubicki.
 
 
2007-2017 © Paweł Wietecha, nota prawna
 jesteśmy też na facebooku ostatnia aktualizacja: 05.04.2015, 18:29co nowego?
1x1px_trns.gif