• foto-ptaki.pl
  • foto-ptaki.pl
  • foto-ptaki.pl
 

Sonda

Jakiego typu informacji szukasz tu najczęściej?


 

Jaki korpus uważasz za najlepszy do fotografowania ptaków?


 

Jaki obiektyw uważasz za najlepszy do fotografowania ptaków?


 

Nikon D3S Email

Tekst i zdjęcia - Paweł Wietecha
Nikon D3S Dwa lata po debiucie rynkowym lustrzanki D3 firma Nikon zaprezentowała następcę tego modelu, tym razem oznaczonego symbolem D3S. Nazwa sugerowała, że nie mamy do czynienia z całkiem nową konstrukcją lecz z modelem zmodernizowanym. I rzeczywiście tak jest. Aparat D3S odziedziczył po poprzedniku większość tych samych podzespołów, takich jak: wytrzymały magnezowy korpus, monitor LCD o rozdzielczości ponad 900 tys. pikseli, bardzo jasny wizjer kryjący 100% kadru, wydajny procesor obrazowy Expeed, 1005-cio pikselowy czujnik dokładnego pomiaru ekspozycji, precyzyjny i niezwykle szybki układ ustawienia ostrości Multi-CAM 3500FX i szereg innych. Jednak część elementów jest całkiem nowych i to one miały, według założeń producenta, zdecydować o zupełnie nowej jakości tej konstrukcji. Czy faktycznie tak jest przekonamy się na podstawie wyniku tego testu przeprowadzonego w warunkach terenowych specjalnie z myślą o fotografach ptaków. Ponieważ znaczna część podzespołów oraz parametrów i funkcji pozostała niezmieniona w stosunku do modelu poprzedniego dlatego nie będę ich dokładnie obecnie omawiał.
zobacz powiększenie w galerii
Myszołów - Buteo buteo
Świetnie pracujący autofokus bez problemu radzi sobie ze scenami dynamicznymi.
Korpus Nikon D3S, obiektyw Nikkor AF-S 600mm f/4G ED VR, 1/1600s, f/4, ISO 1600
Zachęcam więc czytelników do zapoznania się wcześniej z przeprowadzonym poprzednio przeze mnie testem aparatu D3, gdzie szczegółowo opisuję rozwiązania konstrukcyjne i możliwości tego modelu.
Zacznijmy od serca lustrzanki D3S, czyli matrycy. Posiada ona analogiczne rozmiary jak poprzedniczka, tj. 23,9x36 mm oraz tę samą rozdzielczość - 12,1 miliona pikseli. Jest to więc matryca pełnoklatkowa. Wykonana jest również w technologii CMOS. Mimo tych podobieństw nie mamy jednak do czynienia z dokładnie tą samą konstrukcją, przetwornik został bowiem gruntownie przeprojektowany pod kątem uzyskania jeszcze lepszych parametrów generowanego obrazu. Przypomnijmy, że poprzedni model - D3, charakteryzował się najlepszą jakością obrazu spośród wszystkich obecnych na rynku konstrukcji. Cóż więc oferuje nam nowy model? Czy jakość uzyskanych obrazów jest faktycznie wyższa niż w modelu poprzednim? Aby odpowiedzieć na to pytanie korzystałem w trakcie testowania lustrzanki D3S również z aparatu D3, a wyniki w postaci zdjęć porównawczych wykonanych w trakcie tej samej sesji prezentuję poniżej. Porównanie obejmuje wycinki zdjęć o powiększeniu 100% (1:1) wykonanych obydwoma aparatami w zakresie czułości 200-25600 ISO. Zdjęcia nie były odszumiane natomiast zostały lekko, dokładnie tak samo wyostrzone.


Nikon D3S, ISO 200

Nikon D3, ISO 200
Myszołów, Nikon D3S, ISO 200, pow. 100%

Myszołów, Nikon D3, ISO 200, pow. 100%

Nikon D3S, ISO 400
Nikon D3, ISO 400
Myszołów, Nikon D3S, ISO 400, pow. 100%

Myszołów, Nikon D3, ISO 400, pow. 100%

Nikon D3S, ISO 800
Nikon D3, ISO 800
Myszołów, Nikon D3S, ISO 800, pow. 100%

Myszołów, Nikon D3, ISO 800, pow. 100%

Nikon D3S, ISO 1600
Nikon D3, ISO 1600
Myszołów, Nikon D3S, ISO 1600, pow. 100%

Myszołów, Nikon D3, ISO 1600, pow. 100%

Nikon D3S, ISO 3200
Nikon D3, ISO 3200
Myszołów, Nikon D3S, ISO 3200, pow. 100%

Myszołów, Nikon D3, ISO 3200, pow. 100%

Nikon D3S, ISO 6400
Nikon D3, ISO 6400
Myszołów, Nikon D3S, ISO 6400, pow. 100%

Myszołów, Nikon D3, ISO 6400, pow. 100%

Nikon D3S, ISO 12800
Nikon D3, ISO 12800
Myszołów, Nikon D3S, ISO 12800, pow. 100%

Myszołów, Nikon D3, ISO 12800, pow. 100%

Nikon D3S, ISO 25600
Nikon D3, ISO 25600
Myszołów, Nikon D3S, ISO 25600, pow. 100%

Myszołów, Nikon D3, ISO 25600, pow. 100%


Jak widać z powyższych zdjęć jakość generowanego obrazu z matrycy D3S jest rzeczywiście wyższa i to już od czułości 400 ISO. Wielkość szumów rośnie stopniowo ze wzrostem czułości i aż do wartości 6400 ISO pozostaje na niewysokim poziomie. Dopiero przy czułości 12800 ISO ziarno obrazu jest znacznie większe, chociaż w pełni akceptowalne. Na podstawie uzyskanych wyników możemy stwierdzić, że zdjęcia wykonane lustrzanką D3S zachowują profesjonalną jakość aż do poziomu 6400 ISO i tę czułość możemy uznać za całkowicie użytkową. W stosunku więc do poprzedniego modelu, D3, mamy wzrost użytecznej czułości o 1EV. W
zobacz powiększenie w galerii
Myszołów - Buteo buteo
Dzięki dużej dynamice matrycy nawet bardzo kontrastowe ujęcia zawierają pełen zakres tonalny.
Korpus Nikon D3S, obiektyw Nikkor AF-S 600mm f/4G ED VR, 1/500s, f/4, ISO 1600
fotografii ptaków cecha ta ma ogromne znaczenie bowiem dzięki niej możliwa jest praca z krótkimi czasami naświetlania w słabych warunkach oświetleniowych, a więc w sytuacjach, w których często przychodzi nam fotografować (np. wczesnym rankiem lub późnym popołudniem). Nowa matryca zapewnia również lepsze odwzorowanie szczegółów. Obrazy charakteryzują się wysoką dynamiką oraz łagodnymi przyjściami tonalnymi, co jest zasługą 14-to bitowego przetwornika analogowo-cyfrowego. Lustrzanka D3S przejęła więc rolę lidera wśród lustrzanek małoobrazkowych w zakresie jakości generowanego obrazu.

Kolejną niezwykle istotną cechą, zwłaszcza w fotografii ptaków, jest szybkość i precyzja pracy autofokusu. Od tego bowiem elementu zależy często sukces sesji fotograficznej. Każdy z nas z pewnością niejednokrotnie miał do czynienia z sytuacją zmarnowanych, wskutek słabości pracy autofokusu, okazji do wykonania świetnych, dynamicznych zdjęć. Dlatego każdemu nowemu modelowi lustrzanki, szczególnie klasy reporterskiej, przyglądamy się z niezwykłą uwagą właśnie pod kątem niezawodności funkcjonowania układu ustawiania ostrości. Poprzednik omawianego dziś aparatu, Nikon D3, zebrał pod tym względem same pochwały za precyzję i szybkość autofokusu. Te cechy uwidaczniają się zwłaszcza w przypadku korzystania z aktualnie produkowanej serii superteleobiektywów Nikkor wyposażonych w stabilizację - Nikkor AF-S Nikkor 400mm f/2.8G ED VR, Nikkor 500mm f/4G ED VR i Nikkor 600mm f/4G ED VR. Do grona tego dołączył ostatnio najszybszy z teleobiektywów tego producenta - Nikkor 300mm f/2.8G ED VR II. Lustrzanka D3S przejęła po swojej poprzedniczce układ ustawiania ostrości więc praca autofokusu pozostaje na najwyższym poziomie. Wszystkie uwagi
Sikora uboga
Sikora uboga - Poecile palustris
Matryca aparatu D3S wiernie oddaje kolorystykę sceny.
Korpus Nikon D3S, obiektyw Nikkor AF-S 600mm f/4G ED VR, 1/2000s, f/4, ISO 400
w tym zakresie wypowiedziane przeze mnie przy okazji omawiania testu korpusu D3 pozostają aktualne. Dla fotografa ptaków niezwykle istotną cechą jest to, że charakter pracy wszystkich 15 punktów krzyżowych pozostaje niezmieniony z obiektywami aż o otworze względnym f/5,6. Dlaczego ma to takie znaczenie? Ano dlatego, że w fotografii ptaków korzysta się przede wszystkim z najdłuższych obiektywów, które posiadają minimalną przysłonę o wielkości f/4. Przy tej przysłonie czujniki krzyżowe modelu D3S, które są znacznie bardziej czułe niż czujniki liniowe, zachowują wszystkie swoje zalety krzyżowego charakteru pracy, dzięki czemu ostrość jest ustawiana szybciej i bardziej precyzyjnie. Ma to znaczenie zwłaszcza w przypadku fotografowania w słabszych warunkach oświetleniowych lub wykonywania zdjęć obiektom mało kontrastowym. Nawet zastosowanie do tych obiektywów konwertera 1,4x (wtedy minimalny otwór zmniejszy się do wartości 5,6) nie zmienia charakteru pracy czujników krzyżowych lustrzanki D3S. W fotografii ptaków używa się, oczywiście, również krótszych, za to jaśniejszych obiektywów 300 i 400mm f/2,8. Jednak ze względu na potrzebę korzystania z najdłuższych ogniskowych rzadko stosuje się je bez podłączania dodatkowego konwertera (w moim na przykład przypadku, nie więcej niż 5% zdjęć powstaje takim krótszym nieuzbrojonym w konwerter obiektywem). Dzięki właściwościom czujników ostrości zastosowanych w lustrzance D3S można stosować nawet konwerter 2x z obiektywami f/2.8 i czujniki te pracują w swoim najwydajniejszym trybie. W zdecydowanie gorszej sytuacji są właściciele profesjonalnych lustrzanek innych producentów, w których czujniki zachowują krzyżowy charakter pracy wyłącznie dla obiektywów f/2.8 lub jaśniejszych.


zobacz powiększenie

pow. 100%
Modraszka - Cyanistes caeruleus pow. 100%
Przy czułości 800 ISO ziarno jest prawie niewidoczne, a odwzorowanie szczegółów i kolorystyki jest na najwyższym poziomie.
Korpus Nikon D3S, obiektyw Nikkor AF-S 600mm f/4G ED VR, 1/2000s, f/4, ISO 800

Omawiając test lustrzanki D3 podkreślałem, że największą wadą tego aparatu jest niewielki bufor pamięci. W przypadku korzystania z najszybszej dostępnej wówczas karty pamięci - Compact Flash SanDisk Extreme III, mieścił on tylko 17 skompresowanych bezstratnie plików RAW.
Kowalik
Kowalik - Sitta europaea
Dzięki cichemu trybowi migawki możemy wykonywać zdjęcia nawet z bardzo bliskiej odległości nie płosząc ptaków.
Korpus Nikon D3S, obiektyw Nikkor AF-S 600mm f/4G ED VR, 1/800s, f/4, ISO 500
Głośno wyrażane wyrazy niezadowolenia ze strony środowiska fotografów zawodowych spowodowały, że Nikon w krótkim czasie po premierze zaoferował możliwość upgrade'u pamięci pozwalającego na dwukrotny wzrost wielkości bufora. Za możliwość taką trzeba było jednak dodatkowo i to wcale niemało zapłacić. Wszyscy zastanawiali się więc jaką politykę w tym zakresie przyjmie Nikon w nowym modelu. Tym razem zawodu nie było. Nowa lustrzanka dysponuje największym na rynku buforem pamięci mieszczącym, w przypadku karty SanDisk Extreme IV, około 46 zdjęć. Użycie najnowszej i najszybszej karty SanDisk'a - Extreme Pro pozwala zapisać w jednym ciągu około 50 skompresowanych bezstratnie plików RAW. To wynik naprawdę imponujący, pozostawiający konkurentów daleko w tyle. Należy dodać, że takie osiągi aparat uzyskuje zapisując pliki RAW w pełnej rozdzielczości i z 14-to bitową głębią koloru. Ta uwaga jest ważna bowiem w nieco prostszym modelu tego producenta, również reporterskim - D300S, najlepsze wyniki w zakresie szybkości i pojemności, uzyskuje się w uproszczonym trybie 12-to bitowym. W przypadku użycia trybu 14-to bitowego parametry pracy tej ostatniej lustrzanki radykalnie pogarszają się.

Lustrzanka D3S posiada zaimplementowany protokół transferu danych UDMA, ten sam, który był już zastosowany w modelu D3. Nie użyto więc najnowszej technologii UDMA6, która pozwala na znaczny wzrost szybkości zapisu danych na karcie. Na rynku
zobacz powiększenie w galerii
Jastrząb i myszołów - Accipiter gentilis et Buteo buteo
Przy czułości ISO 1000, mimo ciemnego i gładkiego tła, ziarna praktycznie nie widać.
Korpus Nikon D3S, obiektyw Nikkor AF-S 600mm f/4G ED VR, 1/2000s, f/4, ISO 1000
jest już obecnych kilka typów kart Compact Flash różnych producentów, które oferują pracę właśnie w tej najszybszej technologii. Wśród nich jest też najnowszy nośnik SanDisk'a - Extreme Pro. I mimo, że lustrzanka D3S nie pracuje w trybie UDMA6 postanowiłem sprawdzić jaki wpływ na szybkość zrzucania plików z bufora ma zastosowanie właśnie tej ostatniej karty. Wykonałem więc pomiary przy użyciu zarówno tego nośnika jak i poprzedniego modelu - Extreme IV. A oto wyniki:

- Karta SanDisk Extreme IV 16 GB - czas zapisu na karcie danych z zapełnionego bufora (46 plików) wyniósł średnio 18,6 s.
- Karta SanDisk Extreme Pro 16 GB - czas zapisu na karcie danych z zapełnionego bufora (50 plików) wyniósł średnio 12,4 s.

Przyrost szybkości opróżnienia bufora wyniósł więc 33%, a uwzględniając większą pojemność bufora w przypadku użycia najnowszej karty rzeczywisty wzrost szybkości zapisu jest jeszcze większy.
Przeprowadziłem też takie badanie dla lustrzanki D3. W tym przypadku zastosowanie karty Extreme Pro zwiększyło transfer o zbliżoną wartość - 31%. Ponieważ szybkość opróżnienia bufora w dynamicznej fotografii ptaków jest elementem niezwykle istotnym należy więc zdecydowanie zalecić użycie najszybszych dostępnych na rynku nośników. Z pewnością w kolejnym modelu reporterskiej lustrzanki Nikon zaimplementuje protokół UDMA6, który pozwoli na zapis danych z jeszcze większą prędkością.


zobacz powiększenie

pow. 100%
Bogatka - Parus major pow. 100%
Dla czułości 1600 ISO ziarno pozostaje bardzo drobne, a ostrość i kolorystyka jest bez zarzutu. Zarówno czyste biele jak i głębokie czernie są pełne szczegółów.
Korpus Nikon D3S, obiektyw Nikkor AF-S 600mm f/4G ED VR, 1/2500s, f/4, ISO 1600

Komfort obsługi aparatu, podobnie jak poprzednika, pozostaje na najwyższym poziomie. Wszystkie moje wrażenia w tym zakresie wyrażone w opisie modelu Nikon D3 pozostają aktualne w stosunku do nowego modelu. Dla fotografa ptaków szczególnie ważną
zobacz powiększenie w galerii
Myszołowy - Buteo buteo
Aparat wręcz jest predysponowany do szybkiej bezwzrokowej obsługi parametrów i funkcji.
Korpus Nikon D3S, obiektyw Nikkor AF-S 600mm f/4G ED VR, 1/1600s, f/4, ISO 640
zaletą jest łatwość bezwzrokowej obsługi aparatu dzięki ergonomicznemu rozmieszczeniu przycisków sterujących oraz dużej ilości informacji wyświetlanych w wizjerze. Nowy model odziedziczył wszystkie najlepsze cechy swojego poprzednika stając się zdecydowanym liderem w zakresie ergonomii obsługi. Nadal jednak wymagają poprawy niektóre elementy, o czym pisałem szerzej w teście aparatu D3.
Z innowacji wprowadzonych w nowym modelu na podkreślenie zasługuje nowy tryb cichego spustu migawki. Obecny już od ponad trzech lat w konkurencyjnym modelu Canon EOS 1D Mark III był cechą szczególnie pożądaną przez użytkowników sprzętu Nikona. Nowy tryb nie eliminuje żadnej z przyczyn hałasu przy naciskaniu migawki - spustu i opuszczenia lustra, jednak rozciąga w czasie te dźwięki dzięki czemu hałas jest mniej słyszalny. Wydaje się jednak, że w tym zakresie inżynierowie Nikona mają jeszcze duże pole do popisu. Zarówno bowiem tryb cichy jak i normalne tryby fotografowania można dopracować tak, aby rzeczywiście odgłos uderzania lustra był zdecydowanie mniej słyszalny. Dotyczy to szczególnie dźwięków wydawanych podczas fotografowania seryjnego z maksymalną szybkością, w którym aparat D3S hałasuje równie głośno jak jego poprzednik. Z tego względu, fotografując ptaki, nadal konieczne jest stosowanie różnych własnych sposobów ograniczenia tego hałasu.

zobacz powiększenie w galerii
Jastrząb - Accipiter gentilis
Monitor o rozdzielczości 922 tys. pikseli pozwala bezproblemowo ocenić ostrość zdjęcia bezpośrednio na planie.
Korpus Nikon D3S, obiektyw Nikkor AF-S 600mm f/4G ED VR, 1/2000s, f/4, ISO 1000
Kolejna nowość, tym razem o wątpliwej jakości, to wprowadzenie nowego, obok FX, DX i 5:4, formatu zdjęcia - 1,2x. Nowy rozmiar tworzony jest przez proporcjonalne wycięcie z środka kadru pola o wymiarach 30x20 mm (8,4 miliona pikseli), którego wielkość odpowiada matrycy o mnożniku ogniskowej 1.2x. Wydaje się, że jedynym powodem dla którego wprowadzono nowy format były głosy krytyczne tych środowisk fotografów, dla których ważną zaletą lustrzanki jest matryca zapewniająca "przedłużenie" ogniskowej. Konkurencyjny model Canona - 1D Mark III/IV, posiada mnożnik 1.3x więc z marketingowego punktu widzenia wprowadzenie formatu 1.2x mogłoby się wydawać dobrym pomysłem. Tyle tylko, że model 1D Mark IV Canona posiada dwukrotnie większą rozdzielczość matrycy niż Nikon w obniżonym formacie... Jedynymi odbiorcami zadowolonymi z wprowadzenia tej nowości jest chyba grupa fotograficznych purystów niedopuszczających jakiejkolwiek ingerencji w wykonane zdjęcie i dla których kadrowanie w programie edycyjnym jest jednym z siedmiu grzechów głównych. Dla nich tryb 1.2x oznacza, że fotografowany ptak będzie zajmował większą przestrzeń w nienaruszalnym kadrze.


zobacz powiększenie

pow. 100%
Kowalik - Sitta europaea pow. 100%
Ustawienie czułości na poziomie 3200 ISO powoduje wzrost wielkości ziarna tylko w niewielkim stopniu. Kolory pozostają niezafałszowane. Minimalnie spada ostrość zdjęcia.
Korpus Nikon D3S, obiektyw Nikkor AF-S 600mm f/4G ED VR, 1/4000s, f/4, ISO 3200

Wróćmy teraz do krytycznych uwag, które przedstawiłem w omówieniu wyników testu aparatu Nikon D3. O największej bolączce, małym buforze pamięci, już wspomniałem. Kolejna krytyczna uwaga dotyczyła braku mechanizmu czyszczenia matrycy. Przypomnijmy, że jest to istotny mankament, szczególnie dotkliwie odczuwany przez tych, dla których lustrzanka ta została stworzona - profesjonalnych fotoreporterów i fotografów ptaków. To ta grupa dokonuje przecież najczęściej zmiany obiektywu lub konwertera, podczas której łatwo o wprowadzenie do wnętrza aparatu drobinek kurzu. Z tym większą więc radością przyjęliśmy wiadomość o wyposażeniu lustrzanki D3S w mechanizm czyszczenia matrycy. Trzeba jednak zaznaczyć, że wstrząsowy mechanizm żadnej z lustrzanek nie zapobiega całkowicie przywieraniu kurzu do matrycy. Należy więc w przypadku dokonywania częstej zmiany obiektywu/konwertera od czasu do czasu oczyścić delikatnie matrycę miękkim pędzelkiem
zobacz powiększenie w galerii
Jastrząb i myszołów - Accipiter gentilis et Buteo buteo
Dzięki 15 krzyżowym punktom AF ostrość jest ustawiana błyskawicznie nie tylko w środku kadru.
Korpus Nikon D3S, obiektyw Nikkor AF-S 600mm f/4G ED VR, 1/2000s, f/4, ISO 1000
odciągając jednocześnie z wnętrza zanieczyszczone pyłem powietrze. Nowy model oferuje również programowe usuwanie kurzu z użyciem aplikacji Nikon Capture NX.

Kolejna krytyczna uwaga dotyczy oprogramowania, które znajduje wśród wyposażenia standardowego umieszczonego w pudełku z aparatem. Otrzymujemy 2 aplikacje - Nikon Transfer i ViewNX. Pierwsza służy do kopiowania zdjęć z aparatu do komputera, druga - do przeglądania zdjęć i konwertowania NEF-ów do postaci jpeg i TIFF. Nie otrzymujemy więc w pakiecie programu do wywoływania RAW-ów. Oznacza to, że aparat przeznaczony dla profesjonalistów, w znacznej części korzystających z plików RAW, nie posiada narzędzia do ich podstawowej obróbki. Owszem, Nikon posiada taki program, Capture NX, jednak trzeba go oddzielnie zakupić. Dziwna to praktyka, gdy do profesjonalnego aparatu, którego obecna cena wynosi ok. 17 tys. zł, nie jest dołączana tak podstawowa aplikacja. Podobna sytuacja miała miejsce po premierze modelu D3 i D300. Wkrótce po ukazaniu się tych aparatów, wydawało się wówczas, że na skutek powszechnej krytyki ze strony odbiorców, Nikon zaczął dołączać do zestawu oprogramowanie Capture NX, jednak jak się okazało była to tylko promocja świąteczna i po odjeździe św. Mikołaja, wytwórca szybko zaprzestał tej praktyki. Użytkownicy lustrzanek D3 i D3S mają więc do wyboru - zakupić program Nikona, w którym będą mogli dokonywać obróbki wyłącznie NEF-ów, bądź też zakupić aplikację uniwersalną niezależnego wytwórcy, np. Adobe Lightroom lub Apple Aperture. Z moich obserwacji wynika, że zdecydowana większość profesjonalnych fotografów skłania się ku drugiemu wariantowi ze stratą dla wizerunku i interesu Nikona.


zobacz powiększenie

pow. 100%
Sikora uboga - Poecile palustris pow. 100%
Podniesienie czułości do wielkości 6400 ISO powoduje już wyraźny wzrost ziarna, chociaż nawet dla profesjonalnych zastosowań nadal pozostaje ono na akceptowalnie niskim poziomie. Szczególnie zdjęcia utrzymane w jasnej tonacji prezentują się doskonale. Na powiększeniach 100% widoczna jest już niewielka utrata szczegółowości.
Korpus Nikon D3S, obiektyw Nikkor AF-S 600mm f/4G ED VR, 1/4000s, f/4, ISO 6400

Ostatnią krytyczną uwagę należy skierować do... rozdzielczości matrycy. 12 milionów pikseli w 2010 roku to wartość już zbyt niska. Wszyscy pozostali wytwórcy lustrzanek pełnoklatkowych oferują rozdzielczości dużo większe. Oczywiście, najważniejszą cechą profesjonalnej lustrzanki jest jakość generowanego obrazu, a ta jest tym lepsza im większych rozmiarów piksele upakowane są na matrycy. A pod względem jakości obrazu, zwłaszcza w wyższych czułościach, lustrzanka D3S nie ma sobie równych. Jednak ciągły, dynamiczny postęp technologiczny sprawia, że nowe konstrukcje matryc posiadają coraz lepsze parametry.
Jastrząb
Jastrząb - Accipiter gentilis
Zdjęcia, nawet w powiększeniu 100%, wyróżniają się bardzo dobrą szczegółowością.
Korpus Nikon D3S, obiektyw Nikkor AF-S 600mm f/4G ED VR, 1/1600s, f/4, ISO 1600
W chwili obecnej jest więc możliwe wyprodukowanie nisko szumiącej matrycy o rozdzielczości znacząco przewyższającej 12 milionów pikseli. Nikon prowadzi już prace nad kolejną, czwartą generacją profesjonalnych lustrzanek cyfrowych i w nowym modelu reporterskim matryca będzie posiadać większą niż obecnie rozdzielczość. Należy tylko życzyć sobie aby nowa konstrukcja mimo zwiększonej liczby pikseli nie spowodowała pogorszenia wspaniałej jakości obrazu modelu D3S.

Pora na podsumowanie. Rozpisywać się wiele nie trzeba. Nowa konstrukcja Nikona zachwyca doskonałym obrazem, nadzwyczaj skutecznym autofokusem, świetną ergonomią. I mimo, że nie jest to aparat budowany całkiem od podstaw bo opiera się na konstrukcji poprzednika, to wprowadzone zmiany podnoszą i tak bardzo już wysoką jakość poprzedniego modelu. Aparat ten posiada również wady, nie mają one jednak charakteru zasadniczego plasując go we wszystkich ocenianych dziedzinach na najwyższym poziomie. Dla fotografa ptaków trudno o lepszy wybór zwłaszcza w przypadku równoległego korzystania z innego modelu Nikona - D300S, jako korpusu pomocniczego.

Na zakończenie podsumujmy jeszcze zalety i wady lustrzanki Nikon D3S.

Zalety:
  • bardzo wysoka jakość zdjęć, również w wysokich czułościach,
  • olbrzymi zakres użytecznych czułości,
  • Nikon D3S
  • 14-to bitowa głębia, wyśmienita dynamika,
  • bardzo duża szybkość wykonywania zdjęć seryjnych,
  • bardzo szybki i precyzyjny autofokus, również w słabym świetle,
  • 15 punktów krzyżowych AF, współpracujących z obiektywami o otworze względnym co najmniej f/5.6,
  • bardzo wysoka pojemność bufora pamięci,
  • dobry rozkład punktów ostrzenia w kadrze,
  • precyzyjny pomiar ekspozycji,
  • bardzo solidna budowa i uszczelnienie korpusu,
  • wysoka trwałość migawki obliczona na 300 tysięcy cykli,
  • duży, bardzo jasny wizjer obejmujący 100% kadru,
  • świetna ergonomia obsługi,
  • zastosowanie trybu preselekcji łącznej,
  • wyświetlanie informacji w wizjerze o wszystkich najważniejszych trybach pracy i parametrach,
  • doskonała jakość monitora LCD,
  • możliwość wyświetlania wszystkich bieżących parametrów i trybów na głównym monitorze LCD,
  • możliwość dokonywania korekty ustawień autofokusu dla 20 obiektywów,
  • wprowadzenie mechanizmu usuwania kurzu z matrycy,
  • wprowadzenie trybu cichego spustu migawki dla zdjęć pojedyńczych,
  • niezauważalne opóźnienie migawki,
  • krótki czas zaciemnienia wizjera,
  • bardzo duże ułatwienia w zakresie obsługi bezwzrokowej,
  • przycisk blokady czasu migawki/przysłony,
  • bardzo szybki zapis na karcie pamięci,
  • bardzo rozbudowana możliwość personalizacji ustawień,
  • zastosowanie funkcji poziomicy elektronicznej,
  • kompatybilność z obiektywami typu DX,
  • podwójne gniazdo kart pamięci CF,
  • lekka i bardzo pojemna bateria litowa,
  • rozbudowany system informacji o stanie naładowania i żywotności akumulatora,
  • czytelna i dokładna instrukcja obsługi,
  • dobra cena w stosunku do oferowanych możliwości.
Wady:
  • zbyt niska w stosunku do konkurentów rozdzielczość matrycy,
  • utrudnione operowanie przełącznikiem trybu pomiaru światła i przełącznikiem wyboru pola AF,
  • zbyt głośna praca,
  • kiepska ergonomia obsługi funkcji Live View,
  • brak w wyposażeniu aplikacji do wywoływania RAW-ów.

tekst i zdjęcia - Paweł Wietecha
marzec 2010.

Więcej zdjęć wykonanych w trakcie testu obejrzeć można tutaj.

sprawdź występowanie tego modelu na stronach serwisu foto-ptaki.pl
źródło: Nikon

Rozdzielczosć maksymalna 4256 x 2832
Stosunek boków 3:2 (format FX i DX) oraz 5:4
Efektywna liczba pikseli 12.1 megapikseli
Całkowita liczba pikseli 12.9 megapikseli
Rozmiar matrycy światłoczułej 36x23,9 mm
Typ matrycy światłoczułej CMOS
Typ filtra kolorów Podstawowy filtr kolorów RGB
Ekwiwalenty czułości ISO ISO 200 - 12800 z możliwością rozszerzenia o ISO 100, 25600, 51200, 102400
Typ ustawienia ostrości System detekcji fazowej TTL przy użyciu modułu Nikon Multi-CAM 3500DX
System / punkty AF Pojedynczy punkt, dynamiczne pole, automatyczne ustawienie AF / 51 punktów
Zakres działania AF od 0 do 20 EV (przy czułości ISO 100 i w temperaturze 20°C)
Ustawienia balansu bieli Automatyczny (balans bieli TTL mierzony 1005-pikselowym czujnikiem RGB), 7 trybów z możliwością regulacji, ustawienie temperatury barwowej, pomiar balansu bieli, możliwy braketing balansu bieli (od 2 do 9 zdjęć)
Minimalny czas otwarcia migawki 1/8000 s
Maksymalny czas otwarcia migawki 30 s + Bulb
Wbudowana lampa błyskowa Nie
Rodzaj lampy błyskowej n.d.
Kompensacja ekspozycji Zakres +/- 5 EV z krokiem co 1/3 lub co 1/2 EV
Metody pomiaru światła Trzy tryby pomiaru ekspozycji przez obiektyw (TTL)
Zdjęcia seryjne w wolnym tempie (CL): 1-9 kl./s, w szybkim tempie (CH): 9 kl./s, 9 - 11 kl./s dla formatu DX)
Zdalne sterowanie Wireless Transmitter WT-4
Samowyzwalacz Sterowany elektronicznie, opóźnienie od 2 do 20 s
Typ karty pamięci Compact Flash 2 gniazda
Nieskompresowany format plików RAW, TIFF
Skompresowany format plików JPEG (EXIF 2.21), RAW
Celownik Optyczny z pryzmatem pentagonalnym
Ekran 3" TFT
Rozdzielczosć ekranu około 922.000 pikseli
Wyjście Video HDMI (wersja 1.3a, złącze typu C)
USB USB 2.0 (Hi-Speed) (złącze Mini-B)
Baterie Lithium-Ion EN-EL4a
Zasilacze i ładowarki szybka ładowarka MH-22
Waga (bez akcesoriów) Około 1246 g
Wymiary 160 x 157 x 88 mm
sprawdź występowanie tego modelu na stronach serwisu foto-ptaki.pl
źródło: Nikon

Nikon D3S

Nikon D3S

Nikon D3S
sprawdź występowanie tego modelu na stronach serwisu foto-ptaki.pl
 
 
2007-2017 © Paweł Wietecha, nota prawna
 jesteśmy też na facebooku ostatnia aktualizacja: 05.04.2015, 18:29co nowego?
1x1px_trns.gif