• foto-ptaki.pl
  • foto-ptaki.pl
  • foto-ptaki.pl
foto-ptaki.pl arrow Konkursy arrow Konkurs Fotografujemy ptaki - edycja XV (XII 2010)
 
Konkurs Fotografujemy ptaki - edycja XV (XII 2010) Email

Zdjęcia recenzuje Tomasz Kłosowski

zdjęcia recenzuje Tomasz Kłosowski Fotografia ptasia rozwija się z większa szybkością, niż przebiega lot najszybszych ptaków. Z szybkością błyskawicy. Do niedawna było sztuką uchwycenie ostrego wizerunku dzikiego ptaka. Później - uchwycenie w taki sposób dynamicznej sceny, choćby tylko ptaka w locie. Dziś powiązanie dynamiki ze staranną kompozycja kadru, także kolorystyczną, jest już codzienną normą. Dowodzą tego poniższe, czyste i staranne zdjęcia.

"Lotnik"
© Tomasz Skorupka


Korpus Canon EOS 7D, obiektyw Canon EF 500mm f/4L IS USM, 1/640s, f/5.6, ISO 400
Fotka lecącego gągoła przenosi nas nieuchronnie w środowisko, gdzie fotografowie ptaków zbierają najobfitsze zdjęciowe żniwo: nad wodę. Ale wizerunek ptaka - ostry, ukazujący starannie charakterys- tyczną cechę gatunku - nie tonie w natrętnych, narzucanych na ogół przez wodę błękitach. Zaskakujące, złociste tło nadaje mu oryginalny, kolorystyczny smak. Położenie ptasiej postaci w kadrze tez kompozycyjnie nienaganne. Dziś zarówno dobór tła, jak i utrzymanie modela w odpowiednim miejscu kadru mimo ruchu zarówno aparatu, jak i modela, jest, jak widać, czymś już naturalnym dla fotografujących. Mamy dzięki temu tutaj nie tylko fotograficzną rejestrację, ale ponętny wizualnie obraz "Lotnika".


"Lustrzane odbicie"
© Tomasz Skorupka


Korpus Canon EOS 7D, obiektyw Canon EF 500mm f/4L IS USM, 1/640s, f/5.6, ISO 400



Drugie zdjęcie nie jest może tak miłe oku jako obraz, jak poprzednie, ale stanowi podwójnie cenne trofeum. Po pierwsze - dzięcioł zielony, to dziś obiekt dość niepospolity, a uchwycenie aż dwóch takich dzięciołów w kadrze, i to mających sobie wyraźnie coś do powiedzenia w mowie ciała, to wyjątkowa gratka. Po drugie - cennym optycznie trofeum jest tutaj sama symetria, znajdująca zresztą odbicie w samym tytule: "Lustrzane odbicie".





"Na płotku"
© Tomasz Skorupka


Korpus Canon EOS 5D Mark II, obiektyw Canon EF 500mm f/4L IS USM plus telekonwerter 1.4x, 1/500s, f/5.6, ISO 400

"Na płotku" autor uzyskał godne uwagi połączenie dynamiki ze statyką. Zwykle dynamiki oczekujemy od ptasiego modela, nie zaś od tła, ale tu jest wręcz odwrotnie i to właśnie zaskakuje mile patrzącego. Dynamikę wnoszą pochylone trawy, które są smagane przez wiatr albo też tylko takie mamy wrażenie. Wszystko jedno, liczy się wizualny efekt. Za to statyczna kukułka ukazana jest dokładnie, "jak malowanie". Zresztą ułożenie jej skrzydeł i ogona wskazuje, że chce odpowiedzieć prowokującemu powiewowi i polecieć. Albo tokuje.




"Pliszka w pomarańczach"
© Tomasz Skorupka


Korpus Canon EOS 5D Mark II, obiektyw Canon EF 500mm f/4L IS USM, 1/1000s, f/5.6, ISO 1600
"Pliszka w pomarańczach" to tytuł wręcz o zacięciu kulinarnym. No to pozostańmy przy takiej poetyce. Optyczna kuchnia jest tu bez zarzutu, wizualne danie smakowite. W dużej mierze dzięki kolorystyce tła. Ale uzyskanie takiego tła, to - zwracam mocno uwagę! - nie tylko kwestia szczęścia. W dużej mierze osiągamy to dzięki odpowiedniemu kątowi widzenia obiektywu, w tym wypadku prawie z poziomu błotnistej ziemi. Gdyby optyczne oko patrzyło - jak to najczęściej bywa - z wysokości statywu, obsługiwanego na siedząco, w tle byłaby pewnie nudna zieleń, ewentualnie z równie banalnym w środowisku nadwod- nym błękitem albo wątpliwej urody czernią błota.


"Wczesnym rankiem"
© Tomasz Skorupka


Korpus Canon EOS 5D Mark II, obiektyw Canon EF 500mm f/4L IS USM plus telekonwerter 1.4x, 1/320s, f/5.6, ISO 800


Ostatnie zdjęcie zestawu może uchodzić za najbardziej zwięzły instruktaż fotografowania ptaków. Trzeba robić to "Wczesnym rankiem", nad wodą, długo- ogniskowym obiektywem, pozo- stawiającym poza ostrością tło, a samą ostrość ustawiać na oko modela. Wtedy efektem będzie taki czysty i czytelny, godny miejsca w encyklopedii ptaków obrazek, jak ten.








Nagrodami w tej edycji konkursu były książki "Ptasie ostoje" oraz "Smak białowieskiego miodu".
"Ptasie ostoje" "Smak białowieskiego miodu"




















Tomasz Skorupka

Moje zainteresowania przyrodą sięgają dzieciństwa, kiedy to mój Tata obdarowywał mnie książkami przyrodniczymi zakupionymi przezeń w trakcie studiów na Akademii Rolniczej w Poznaniu, i które to mam do dzisiaj.
Tomasz Skorupka
fot. z archiwum autora.
Nie byłem typowym mieszczuchem, gdyż swój wolny czas starałem się spędzać poza wielką aglomeracją, gdzie mogłem podglądać i podziwiać różne stworzenia, znane wcześniej wyłącznie z kart wspomnianych atlasów. Równolegle rozwijałem także zainteresowania najdawniejszymi dziejami ziem polskich i to właśnie one zdominowały moje dalsze życie – zostałem archeologiem i od 20 lat pracuję w Muzeum Archeologicznym w Poznaniu. Prowadząc badania wykopaliskowe w terenie nadal rozwijałem swoje zainteresowania przyrodą, a w szczególności ptakami. Od kilku lat uczestniczę również w licznych akcjach organizowanych przez Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków (obrączkowanie, obserwacje i liczenie ptaków, m.in. wodniczki). Samo podglądanie ptaków przez lornetę czy lunetę przestało być jednak satysfakcjonujące. Trzy lata temu podjąłem decyzję o zakupie profesjonalnego sprzętu fotograficznego. Nad wyborem systemu nie musiałem się długo zastanawiać, już wcześniej zabytki architektury czy też ludzi fotografowałem sprzętem firmy Canon, więc pozostałem jej wierny. Obecnie najczęściej fotografuję ptaki pełnoklatkowym body i teleobiektywem o ogniskowej 500 mm. Moim największym ptasiarskim osiągnięciem jest przygotowanie wystawy muzealnej zatytułowanej „Na skrzydłach przeszłości. Motywy ptaków na zabytkach archeologicznych z ziem polskich (XI w. p.n.e.-XVII w. n.e.)” i prezentowanej w siedmiu miastach Polski (za tę wystawę Muzeum Archeologiczne w Poznaniu otrzymało Izabellę 2008 – drugą nagrodę w konkursie na Wydarzenie muzealne roku w Wielkopolsce w kategorii Działalność wystawiennicza). Wystawa ta połączyła moją fascynację archeologią i ornitologią. Wydarzeniu temu towarzyszył katalog, w którym krótko omówione zostały wybrane zagadnienia z zakresu literatury, sztuki, łowiectwa czy kulinariów, a także fotografie zabytków i ptaków współczesnych.

 

Konkursy:
Informacje o konkursach

Fotografujemy ptaki:
Regulamin konkursu

Laureaci:

- edycja XVIII (XII 2011) - Karolina Myroniuk
Karolina Myroniuk
- edycja XVII (X 2011) - Jacek Drozda
drozda_jacek_211_bw_30
- edycja XVI (IV 2011) - Miłosz Kowalewski
Miłosz Kowalewski
- edycja XV (XII 2010) - Tomasz Skorupka
- edycja XIV (X 2010) - Marcin Łukawski
- edycja XIII (II 2010) - Mariusz Pomaski
- edycja XII (XII 2009) - Krzysztof Stępień
- edycja XI (X 2009) - Marcin Nawrocki
- edycja X (VI 2009) - Mariusz Pawelec
- edycja IX (IV 2009) - Grzegorz Sawko
- edycja VIII (II 2009) - Leszek Lubicki
- edycja VII (XII 2008) - Michał Piekarski
- edycja VI (X 2008) - Piotr Mączyński
- edycja V (VIII 2008) - Bogusław Kotlarz
- edycja IV (VI 2008) - Mariusz Pawelec
- edycja III (III 2008) - Maciej Rębiś
- edycja II (II 2008) - Waldemar Krasowski
- edycja I (XII 2007) - Paweł Wacławik



Jak fotografować...
Regulamin konkursu

Laureaci:
- edycja XII (XII 2011) - Hubert Gajda
- edycja XI (IV 2011) - Zbigniew Maćko
- edycja X (XII 2010) - Zbigniew Maćko
- edycja VIII (VI 2010) - Zbigniew Maćko
- edycja VII (IX 2009) - Zbigniew Maćko
Jak fotografować wilgi

- edycja IX (X 2010) - Maciej Szymański
Jak fotografować jerzyki

- edycja VI (VI 2009) - Grzegorz Sawko
Jak fotografować dudki

- edycja V (IV 2009) - Piotr Dombrowski
- edycja IV (II 2009) - Zbigniew Maćko
- edycja III (XII 2008) - Bogusław Kotlarz
- edycja II (VIII 2008) - Waldemar Krasowski
- edycja I (VI 2008) - Kazimierz Pańszczyk



Fotorewiry

Laureaci:
- edycja II (XII 2011) - Karolina Myroniuk
- edycja I (XII 2010) - Ryszard Jasiński



Nagrody dla aktywnych użytkowników:
Album Wojciecha Misiukiewicza "Czapla. Siwa eminencja." - Tomasz Rusinek.
Książka Tadeusza Kłosowskiego "Co w dziczy kwiczy" - Edyta Kotik.
Książka Jana Walencika "Smak białowieskiego miodu" - Michał Kasprowicz.
Przewodnik "Ptasie ostoje": Aleksander Wiluś, Norbert Siegmund, Arkadiusz Makowski.
Książka Grzegorza i Tomasza Kłosowskich "Fotografujemy ptaki" - Jacek Adamczak, Andrzej Pietruszczak, Przemek Skwiercz, Karol Woźniakowski.
Album Grzegorza i Tomasza Kłosowskich "Biebrza. Sześć pór roku" - Olgierd Nowakowski, Piotr Dziełakowski, Katarzyna Gubrynowicz.
Album fotograficzny "Nasze Ptaki" wyd. Zagroda) - Robert Cichocki, Jolanta Lipska, Andrzej Cyganowski, Piotr Dombrowski, Krystian Jainta.
Poziomica fotograficzna Hama - Leszek Lubicki.
 
 
2007-2017 © Paweł Wietecha, nota prawna
 jesteśmy też na facebooku ostatnia aktualizacja: 05.04.2015, 18:29co nowego?
1x1px_trns.gif